پت شاپ فردوس فروشگاه ملزومات حیوانات خانگی

چرا گربه‌ها چنگ می‌زنند یا ناخن می کشند؟

اسکرچ کردن رفتاری غریزی در گربه‌ها است و برای نیازهای جسمی و ذهنی آن‌ها حیاتی است. با درک رفتار گربه‌یتان در ناخن کشیدن‌های او، می‌توانید از آسیب دیدن منزلتان جلوگیری کنید. علّت‌های مختلفی برای اسکرچ کردن‌های گربه‌ها یا همان ناخن کشی گربه وجود دارد که عبارتند از:

برای حفظ حرکت لازم پنجه که در شکار و بالا رفتن‌های او استفاده می شود: گربه‌ها طبیعتاً شکارچی هستند و از پنجه‌هایشان برای گرفتن و نگه داشتن شکار استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین از این حرکت استفاده می‌کنند تا عضلات اندام جلو و ستون فقرات را تمرین دهند تا بتوانند برای شکار آماده و در وضعیت خوبی قرار داشته باشند.

تهدید و دفاع: گربه‌ها از چنگال‌های خود برای دفاع از خود در زمان دعوا با گربه‌های دیگر و سایر حیوانات استفاده می‌کنند.

بروز احساسات: گربه‌ها برای آزاد کردن استرس خود چنگ می‌اندازند. همچنین آن‌ها زمانی که هیجان‌زده هستند یا احساساتشان برانگیخته شده است، چنگ می‌اندازند. تا بحال دیده‌اید که گربه‌یتان در خانه به آرامی پشت گربه دیگری راه برود و سپس شروع به چنگ انداختن کند؟ اسکرچ کردن به گربه این امکان را می‌دهد تا خشم خود را بروز دهد. تا بحال برایتان پیش آمده که به محض رسیدن به خانه، گربه‌یتان شروع به چنگ زدنتان کند؟ در این حالت رفتار گربه از روی هیجان است و اسکرچ کردن راهی برای ابراز خوشحالی او است.

قوی کردن عضلات و ایجاد کشش در آن‌ها که نوعی فعالیت محسوب می‌شود: اسکرچ کردن شکل مناسبی از تمرین و فعالیت است و کمک می‌کند که گربه‌هایتان تناسب اندام خود را حفظ کنند. آن‌ها با این کار بدن خود را کش می‌دهند و چنگال‌هایشان را باز و بسته می‌کنند. گربه‌ها نیز مانند بسیاری از ما انسان‌ها دوست دارند زمانی که بیدار می‌شوند بدنشان را کش دهند.

نشانه‌گذاری و برقراری ارتباط : گربه‌ها برای برقراری ارتباط با دیگر گربه‌ها چنگ می‌گیرند. زمانی که یک گربه جایی را ناخن می‌کشد، بو و علامت‌های قابل مشاهده‌ای را از خود به جا می‌گذارد. قسمت نرم پاهای آن‌ها دارای غددی است که بو تولید می‌کند و به همین دلیل زمانی که چنگ می‌گیرند، از خودشان بو به جا می‌گذارند تا گربه‌های دیگر بدانند که آن‌ها در این منطقه بوده‌اند.

مراقبت از ناخن‌ها: زمانی که گربه‌ها به یک وسیله چنگ می‌زنند، قسمت خارجی و مرده ناخن خود را از بین می‌برند. این کار باعث می‌شود که ناخن زیرین که سلامت‌تر است، رشد کند. زیاد برایتان پیش می‌آید که تکه‌های ناخن هلالی شکل را کنار نقاطی پیدا کنید که گربه آن قسمت‌ها را برای ناخن کشیدن دوست دارد.

نکته جالب: گربه‌ها عاشق کش آمدن، چنگ زدن و بازی کردن هستند.

چگونه می‌توانم مانع از اسکرچ کردن، چنگ زنی و ناخن کشی گربه‌ام شوم؟

پاسخ کوتاه این است که نمی‌توانید جلوی این کار را بگیرید. اسکرچ کردن رفتاری نرمال برای گربه‌یتان است. منطقی نیست که انتظار داشته باشید این رفتار در او وجود نداشته باشد. گربه‌ها چنگ می‌زنند و ما باید راهی برای آن‌ها پیدا کنیم تا این رفتار طبیعی و غریزی را ابراز و تجربه کنند.

گربه‌یتان را به خاطر اسکرچ کردن تنبیه نکنید. برای آب بازی کردن، تکان دادن قوطی سکه و … هم همین طور. تنبیه کردن به گربه رفتار صحیح را آموزش نمی‌دهد بلکه ترس، نگرانی و اضطراب او را افزایش می‌دهد و می‌تواند به رابطه‌ شما و گربه‌یتان آسیب بزند.

 

چگونه جلوی ناخن کشیدن‌های مخرب گربه را بگیریم؟

گربه‌ها به اسکرچ کردن نیاز دارند، به همین دلیل ما باید با فراهم کردن سطوح مناسب برای ناخن کشیدن‌، راه‌های بروز این رفتار را برای آن‌ها مهیا کنیم.

 

همیشه تعداد زیادی از سطوح با بافت و جنس‌های مختلف را آماده داشته باشید که برای اسکرچ کردن گربه مطلوب باشد. اسکرچرهای زیادی در بازار با مدل‌ها، سایزها و جنس‌های متنوع عرضه می‌شود.

 

در رفع ناخن کشی گربه، حتماً جنس‌های مختلف و انواع اسکرچر را امتحان کنید تا مشخص شود که گربه‌یتان کدام یک را دوست دارد. یکی از اسکرچرهایی که اکثر گربه‌ها آن را دوست دارند، درخت‌های گربه یا اسکرچرهای عمودی است که با طناب سیزال، مقوا، چوب و الیاف سیزال ساخته می‌شود. بهتر است که سطوح دارای اسکرچر را هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی قرار دهید. اسکرچرها باید محکم باشند و نلرزند و یا زمانی که گربه‌یتان آن‌ها را چنگ می‌زند به زمین نیفتند. اسکرچرهای ایستاده باید بلند باشند. گربه‌یتان باید بتواند روی پاهای پشتی‌اش بایستد و کاملاً بدن خود را در مقابل اسکرچر از هم باز کند تا بدنش کاملاً کش بیاید.محل قرار گرفتن اسکرچر مهم است. گربه‌های ما دوست دارند که کنار ما باشند. در نتیجه اسکرچر را در قسمت‌هایی قرار دهید که هم خودتان و هم گربه‌یتان اکثر زمان‌ها را آن جا سپری می‌کنید. گربه‌ها معمولاً زمانی که بیدار می‌شوند، یا خودشان را کش می‌دهند و یا ناخن می‌کشند. پس اسکرچر را نزدیک محل خواب گربه قرار دهید. گربه‌ها زمانی که در وضعیت هیجانی و متشنج قرار داشته باشند یا بخواهند خشم خود را تخلیه کنند، چنگ می زنند. اسکرچرها را در هر جایی که فکر می‌کنید گربه دوست دارد چنگ بگیرد، قرار دهید.

 

قسمت مناسب اسکرچ کردن را جذاب کنید

در ناخن کشیدن، گربه را نزدیک اسکرچر به زور نگه ندارید تا مجبور به ناخن کشیدن باشد. همان طور که ما انسان‌ها دوست نداریم کاری را به زور انجام دهیم، گربه‌ها هم دوست ندارند که به زور این کار را انجام دهند. وادار کردن گربه به اسکرچ باعث می‌شود که گربه‌یتان بترسد و دیگر کاملاً استفاده اسکرچر را کنار بگذارد.

 

به جای این کار، قسمت‌هایی را که می‌خواهید گربه‌یتان به آن چنگ بزند را جذاب‌تر کنید. می‌توانید نعنای گربه‌ای یا پودر گربه (تاک نقره‌ای) را نزدیک اسکرچر قرار دهید یا اسباب بازی به اسکرچر وصل کنید. همچنین می‌تواند روی اسکرچر یا اطراف آن به گربه‌یتان تشویقی دهید و با او بازی کنید تا اسکرچر برای او معنای مثبتی پیدا کند.

در آخر این که چون یکی از دلایل اسکرچ کردن گربه‌ها برقراری ارتباط از طریق بو است، ‌می‌توانید از محلول فلیسکرچ (Feliscratch) استفاده کنید. فلیسکرچ محصولی است که کمپانی فلیوی (Feliway) آن را تولید کرده است و بوی آن مشابه همان بویی است که گربه‌ها در زمان اسکرچ کردن برای سایر گربه‌ها پخش می‌کنند. فلیسکرچ با تقلید پیامی که گربه‌یتان از خود باقی می‌گذارد، با آموزش گربه او را تشویق می‌کند تا دوباره به آن قسمت چنگ بزند.

 

جابجایی مثبت

اگر گربه‌یتان مبل را چنگ می‌زند، یا ناخن میکشد، بررسی کنید که گربه‌یتان کدام قسمت را به طور نادرست اسکرچ کرده، آیا آن قسمت افقی بوده یا عمودی؟ چه جنسی شبیه به جنس آن قسمتی وجود دارد که او چنگ زده است؟ مقوا یا چوب؟ به این ترتیب سناریوی محل اسکرچ مورد علاقه گربه‌یتان را شناسایی کنید.

 

بر اساس علایق گربه‌یتان، اسکرچر عمودی یا افقی‌ای را خریداری کنید که شبیه به وسیله مورد علاقه گربه برای اسکرچ کردن است. اسکرچر مناسب با علایق گربه‌یتان را در کنار وسیله‌ای قرار دهید که برای اسکرچ کردن نامناسب است (مثلاً کاناپه).

زمانی که گربه‌یتان به صورت مرتب از اسکرچر استفاده کرد، می‌توانید آرام آرام جای آن را عوض کنید (فقط چند سانتی‌متر در روز جای آن را عوض کنید) تا در قسمتی قرار بگیرد که از نظرتان مناسب‌تر است. با این حال بهتر است که اسکرچر را تا جای ممکن نزدیک به محل مورد علاقه گربه‌یتان برای ناخن کشیدن قرار دهید.

اسکرچ کردن گربه را تشویق کنید

زمانی که گربه‌یتان به اسکرچرهایش ناخن می‌کشد، با دادن تشویقی یا تشویق زبانی و یا نوازش کردن او را ترغیب و تشویق کنید. فراموش نکنید که چیزهایی که برای یک گربه تشویق محسوب می‌شود ممکن است برای گربه دیگر تشویق محسوب نشود. در نتیجه گربه‌یتان را همان طور که لذت می‌برد تشویق کنید.

 

ناخن‌های گربه را مرتب کوتاه کنید

از آن جایی که ناخن‌های گربه به طور طبیعی ساییده و کوتاه نمی‌شود، گربه نیاز دارد تا با ناخن کشیدن روی یک سطح دارای بافت، مانند مبل یا فرش خانه، ناخن‌های خود را کوتاه کند. کوتاه کردن مرتب ناخن‌ها کمک می‌کند تا از چنگ زدن‌های مخرب جلوگیری شود. این کار همچنین کمک می‌کند تا ناخن‌های گربه به هر جایی گیر نکنند و باعث پاره شدن هر چیزی نشوند.

در مقابل گربه صبور و آماده باشید

نفس عمیقی بکشید و آرام و مهربان باشید. قبل از هر چیز، یک ناخن‌گیر مخصوص گربه بخرید که کار کردن با آن راحت باشد، یعنی دسته آن از جنس پلاستیک باشد که سُر نخورد و تیغه آن از جنس فولاد ضد زنگ باشد.

 

در رفع ناهنجاری ناخن کشیدن گربه ها راحت باشید

ناخن‌های گربه را در یک اتاق ساکت و بدون حواس پرتی بگیرید. حتماً باید سطحی را برای گربه فراهم کنید که سُر نخورد و بتواند روی آن قرار بگیرد، مانند زیرانداز یوگا. بهترین زمان برای گرفتن ناخن‌های گربه زمانی است که او آرامش دارد و برای مثال وسط بازی او نیست.

 

ناخن گرفتن را به آرامی شروع کنید و به دقت انجام دهید

یک ناخن را کوتاه کنید و یک تشویقی همان لحظه به گربه بدهید. اگر گربه‌یتان آرام ماند، زمانی که او در حال خوردن تشویقی است، دومین ناخن را هم بگیرید؛ اگر گربه همچنان آرام بود، پنج ناخن را در این مرحله همزمان بگیرید. در ابتدا آماده باشید تا فقط ناخن‌های یک پای او یا حتی فقط یک یا دو تا از ناخن‌های او را بگیرید تا گربه به آن عادت کند.

 

عمل ناخن گرفتن را برای گربه مثبت جلوه دهید

اکثر تجربه‌های گربه‌ها از گرفتن ناخن مثبت نبوده است و همین امر باعث شده که آن‌ها ناخن گرفتن را دوست نداشته باشند. قبل از گرفتن ناخن، مقداری تشویقی خوشمزه و بسیار خاص برای گربه‌یتان داشته باشید که مخصوص زمانی باشد که ناخن‌هایش گرفته می‌شود. برای مثال غذاهای کنسروی، خامه، ماهی تن و پوره ماهی کولی. ‌اگر گربه‌یتان دوست دارد، می‌توانید بعد از از کوتاه کردن ناخن‌ها او را نوازش کنید، موهایش را برس بزنید یا با او بازی کنید.

مراقب گوشت لبه ناخن گربه باشید

داخل ناخن‌های گربه، قسمت صورتی رنگی در بالاترین بخش ناخن قرار دارد که هیپونیشیوم نامیده می‌شود و محل اتصال ناخن به گوشت است. تمامی عصب‌ها و رگ‌های خونی در این قسمت قرار دارند؛ اگر شما این قسمت را ببرید، گربه با درد مواجه می‌شود و خونریزی می‌کند. زمانی که ناخن‌های گربه‌ را نگاه می‌کنید، به راحتی می‌توانید ببینید که هیپونیشیوم از کجا شروع شده است و در نتیجه از بریدن آن خودداری کنید. اگر به صورت اتفاقی این ناحیه را بریدید، برای متوقف کردن خونریزی خیلی سریع از پودر استایپتیک استفاده کنید.

 

برای رفع چنگ زدن درخواست کمک کنید

اگر گربه‌یتان نسبت به گرفتن ناخن‌هایش یا دست زدن به پاهایش مقاومت نشان می‌دهد، یک مربی متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا با آموزش گربه‌ به او یاد بدهید که ناخن گرفتن را بپذیرد و حتی از آن لذت ببرد.

 

برای رفع ناخن کشیدن گربه ها محیط را جذاب کنید

یک محیط خسته‌کننده باعث بروز ناخن کشیدن‌های مخرب و دیگر مشکلات رفتاری می‌شود؛ در نتیجه باید برای گربه سرگرمی فراهم کنید تا از بروز چنین رفتارهایی جلوگیری شود. فراهم کردن سرگرمی برای گربه‌ این امکان را به او می‌دهد تا چنین رفتارهایی را در همان محیط سابراز کند. یک محیط دارای سرگرمی باید انواع مختلف اسکرچر، راه‌هایی برای بروز رفتار شکار و شکارچی‌گری و مکان‌های امن داشته باشد. باید محیطی را فراهم کنید که در آن حیوان تنوع، قدرت انتخاب و کنترل بر فعالیت‌های روزانه را داشته باشد.

مشکلات کشیدن ناخن گربه

اسکرچ کردن رفتاری غریزی است که برای سلامت جسمی و عاطفی گربه ضروری است. ناخن‌های گربه، برخلاف ناخن‌های انسان که از پوست رشد می‌کنند، از آخرین استخوان هر کدام از انگشتانش رشد می‌کنند. کشیدن ناخن‌ها (عمل اونیككتومی) قطع عضوی از این استخوان است که شامل از بین بردن تاندون‌ها، عصب‌ها و رباط‌هایی است که استخوان به آن متصل است. کشیدن ناخن عمل جراحی‌ای است که می‌تواند مشکلات جسمی و رفتاری مختلفی برای گربه‌یتان به وجود آورد. در بسیاری از کشورهای دنیا کشیدن ناخن حیوانات غیرقانونی است زیرا عملی غیرانسانی تلقی می‌شود.

برگشت به بالا
×
گفتگوی آنلاین در واتساپ
برای شروع گفتگو کلیک کنید.