پت شاپ فردوس فروشگاه ملزومات حیوانات خانگی

راه‌های جلوگیری از استفراغ گلوله مویی یا هربال گربه

گربه‌‌ها دائما خودشون رو لیس می‌‌زنن و به نظافتشون اهمیت زیادی می‌‌دن؛ ولی این لیس زدن گاهی باعث به وجود اومدن گلوله مویی یا هیربال میشه که معمولا با استفراغ کردن خارج میشه. دیدن عق زدن و استفراغ گلوله مویی گربه مطمئنا برای هر صاحب گربه‌ای نگران کننده و ناخوشاینده و این سوال‌ها رو برای ما پیش میاره که:

 

آیا بالا آوردن گلوله مویی گربه‌ها طبیعیه؟ آیا همه نژادهای گربه این مشکل رو دارن یا بعضی از گربه‌ها بیشتر درگیر گلوله مویی و هربال گربه هستن؟ اصلا چرا توپ مویی تشکیل میشه و راهی برای پیشگیری ازش وجود داره؟

 

خب، می‌دونیم که شما هم حتما سوا‌‌لهای زیادی در این مورد دارین. خیالت راحت، ما این راهو بلدیم و تو این مقاله فردوس پت می‌‌خوایم به طور مفصل در مورد گلوله مویی گربه‌ها صحبت کنیم و هرچی لازمه در موردش بدونید رو بهتون توضیح بدیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

گلوله مویی گربه (Hairball) چیست؟

گربه‌ها عادت دارن مدام خودشون رو لیس بزنن و اینطوری همیشه ظاهرشون رو تر و تمیز و مرتب نگه می‌‌دارن؛ در طی این لیس زدن‌‌ها معمولا حجم زیادی مو بلعیده می‌شه. معمولا، این موهای بلعیده شده بدون هیچ مشکلی از دستگاه گوارش گربه عبور می‌‌کنن و از طریق مدفوع خارج می‌‌شن

 

اما گاهی این موها داخل معده جمع می‌شن و تشکیل توپ مویی یا گلوله مویی میدن. این توپ‌ها که در زبان انگلیسی بهش هیربال (Hairball) می‌گن قابل هضم نیستن و گربه رو دچار ناراحتی گوارشی می‌کنن؛ به همین دلیل بالا آوردن و استفراغ گربه روشیه که حیوون می‌خواد خودشو از شر این گوله‌ها خلاص کنه.

 

شکل این هربال‌ها ممکنه تو هر گربه‌ای متفاوت باشه؛ با این که بهشون توپ یا گلوله مویی گفته میشه ولی گاهی این موها به خاطر مسیر باریک و دراز مری، شکل استوانه‌ای و لوله‌ای پیدا می‌کنن.

موقع استفراغ گلوله مویی گربه‌ام چیکار کنم؟

مطمئنا برای هر صاحب گربه‌ای مشاهده صحنه عق زدن و بالا آوردن گربه‌اش خیلی ناراحت کننده و نگران کننده است. بعضی گربه‌ها ممکنه با یکبار عق زدن هربال رو بالا بیارن، ولی بعضی دیگه ممکنه چند بار در روز هی عق بزنن و در تلاش برای بالا آوردن هربال باشن.

 

یه وقتایی گربه‌ها جوری شدید عق می‌زنن که انگار چیزی تو گلوشون گیر کرده و دارن خفه می‌شن. تو این مواقع مهمترین کاری که می‌تونید انجام بدین اینه که از ترسیدن، جیغ زدن و وارد کردن استرس بیشتر به گربه خودداری کنید. آروم باشید، گربه رو به حال خودش بذارین و فقط از دور حواستون بهش باشه تا بتونه در آرامش این توپ مویی رو از بدنش خارج کنه.

 

آیا هربال برای گربه‌ها خطرناکه؟

بالا آوردن هربال یا توپ مویی با اینکه باعث استفراغ و ناراحتی گربه و صاحب گربه میشه ولی در کل چیز خطرناکی نیست و به خاطر لیس زدن‌های گربه ایجاد میشه. مادامی که گربه این موها رو از طریق دستگاه گوارشش خارج کنه هیچ مشکلی وجود نداره. حتی اینکه گربه‌تون گاهی هربال بالا بیاره هم جای نگرانی زیادی نداره.

روش درمان و تشخیص توپ مویی در گربه‌ها توسط دامپزشک

چندین راه و تست تشخیصی برای هربال گربه‌ها وجود داره که شامل عکسبرداری با اشعه ایکس، سونوگرافی و معاینه فیزیکی میشه. در مراحل اولیه دامپزشک برخی داروها و ملین‌های خوراکی رو تجویز می‌کنه تا به گربه کمک کنه به طور طبیعی این گلوله مویی رو دفع کنه.

 

در مواردی که توده مو خیلی بزرگ باشه و داخل روده گیر کرده باشه و به درمان های اولیه جواب نده، لازمه که گربه تحت عمل جراحی قرار بگیره تا گلوله مویی خارج بشه. این عمل جراحی خیلی حساسه و معمولا هزینه بالایی هم داره.

 

نکته: اگه گربه‌تون دچار انسداد شده باید فورا با دامپزشک تماس بگیرید و هیچ وقت بدون مشورت دامپزشک بهش روغن یا ملین خوراکی ندین.

 

هربال در گربه‌ها چند وقت یک‌بار تشکیل می‌شه؟

بعضی از گربه‌ها مخصوصا نژادهای مو بلند مثل گربه پرشین هفته‌ای ۱ الی ۲ بار هربال استفراغ می‌کنن و شاید بعضی از صاحبای این گربه‌ها فکر کنن این موضوع طبیعیه؛ در صورتی که اصلا اینطور نیست

بنابراین اگه گربه‌تون هفته ای چند بار توپ مویی بالا میاره لازمه که با دامپزشک مشورت کنید؛ چون گاهی این موضوع میتونه نشانه و علامت یه مشکل جدی و بیماری گوارشی گربه باشه.

 

البته تعداد زیاد تشکیل هیربال در گربه‌ها می تونه به خاطر لیس زدن بیش از حد گربه هم باشه. گربه‌ها گاهی به دلیل استرس و آلرژی ممکنه بیش از حد طبیعی خودشون رو لیس بزنن و همین موضوع باعث بلعیده شدن حجم بیشتر مو و در نتیجه تشکیل بیشتر گلوله مویی یا هیربال میشه.

چه گربه‌هایی بیشتر مستعد تشکیل توپ مویی یا هربال هستن؟

این توپ‌های مویی در همه گربه‌ها ممکنه به وجود بیان؛ ولی گربه‌های موبلند مثل:

 

گربه پرشین

گربه هیمالین

مین کون

گربه آنگورا و …

بیشتر مستعد تشکیل هربال هستن. در گربه‌های موکوتاه احتمالش بیشتره که این موها به خاطر کوتاه بودن، بدون هیچ مشکلی از سیستم گوارش گربه عبور کنن و همراه با مدفوع از بدن خارج بشن.

 

علاوه بر این، بعضی گربه‌ها وسواسی‌تر هستن و بیشتر از بقیه گربه‌ها خودشون رو لیس می‌زنن و همین موضوع باعث میشه احتمال تشکیل گلوله‌هایی مویی تو این گربه‌ها بیشتر بشه.

 

در ضمن، در فصل‌های تابستان و پاییز که گربه‌ها ریزش موی بیشتری دارن تشکیل گلوله‌های مویی زیاد میشه؛ چون ریزش موی گربه‌ها زیاد میشه و در نتیجه موقع لیس زدن مقدار بیشتری مو بلعیده می شه.

 

روش‌های پیشگیری از تشکیل گلوله مویی در گربه های خانگی

همیشه پیشگیری بهتر و کم هزینه‌تر از درمانه و از درد و ناراحتی گربه عزیزمون هم جلوگیری می‌کنه. برای جلوگیری از تشکیل گلوله مویی در گربه‌ها حتما باید تمام موارد زیر انجام بدین:

 

به طور منظم موهای گربه‌تون رو شونه کنید!

شانه و برس کشیدن موهای گربه کمک می‌کنه موهای مرده و اضافی خارج بشه. البته شونه کردن باعث نمی‌شه گربه دیگه خودش رو لیس نزنه ولی کمک می‌کنه که حجم کمتری مو وارد بدن گربه بشه.

 

گربه‌های و کوتاه هفته ۲-۳ بار و گربه‌های موبلند هرروز به برس کشیدن نیاز دارن؛ مخصوصا در فصول تابستان و پاییز که مو ریزی گربه‌ها زیاد میشه باید به دفعات بیشتری موهای گربه رو شونه کنید. همونطور که می‌دونید خیلی از گربه‌ها از شونه و برس خوششون نمیاد؛ به همین دلیل لازمه که از زمان بچگی، گربه رو به این کار عادت بدین.

 

در مواردی که گربه‌تون موهای خیلی بلند و ریزش موی زیادی داره و مستعد تشکیل گلوله مویی هست، گاهی توصیه میشه با حمام کردن، اصلاح و کوتاه کردن موهای گربه، احتمال تشکیل هربال رو کاهش بدین.

اهمیت تغذیه در پیشگیری از هربال گربه

تغذیه سالم و باکیفیت به سلامت دستگاه گوارش گربه و کاهش مشکل تشکیل گلوله مویی و انسداد روده کمک می کنه. فیبر یکی از مهمترین عوامل در جلوگیری از این مشکله که لازمه حتما تو رژیم غذایی گربه وجود داشته باشه.

 

اگه رژیم غذایی مناسبی برای گربه‌تون داشته باشید احتمال تشکیل هربال و مشکلات گوارشی خیلی کم میشه و شاید گربه‌تون دیگه دچار این مشکل نشه. بنابراین مهمترین نکته در نگهداری از گربه رعایت یه رژیم غذایی باکیفیت و مناسب برای گربه است.

 

در حال حاضر، بعضی برندهای غذای گربه، محصولات مخصوص آنتی هیربال دارن که از تشکیل هربال جلوگیری می کنه و تا حدی می تونن به جلوگیری از مشکل گلوله مویی به ویژه در گربه های موبلند مثل پرشین کمک کنه.

خمیر مالت و مکمل‌های غذایی: بعضی مکمل‌های غذایی آنتی هربال هم می‌تونن تاحدی به جلوگیری از تشکیل گلوله‌های مویی در گربه کمک کنن. خمیر مالت گربه یکی از این مکمل‌هاست که در تمام پت شاپ‌ها موجوده و به جلوگیری از تشکیل هربال و خارج شدن بی‌خطر توپ مویی کمک می‌کنه.

ریزش موی گربه‌تون رو کنترل کنید!

موهای گربه به طور طبیعی ریزش داره؛ ولی در بعضی گربه‌ها ممکنه این ریزش بیش از حد باشه و به یه مشکل تبدیل بشه. بسیاری از بیماری‌های پوستی، استرس و اضطراب و بیماری‌های مختلف گربه ممکنه باعث ریزش موی شدید گربه بشن. در این صورت لازمه که حتما یه فکری برای ریزش موی گربه‌تون بکنید تا از تشکیل هربال و گلوله مویی هم پیشگیری کنید

 

برگشت به بالا
×
گفتگوی آنلاین در واتساپ
برای شروع گفتگو کلیک کنید.